I lördagens Dagens Industri belyser Agneta Dreber, vd för Livsmedelsföretagen bland annat en del utmaningar som vi på Findus delar, till exempel att vissa myter om mat fortfarande lever kvar. Detta skrev vi om i april. En annan är att konsumenternas oro i många avseenden är paradoxal mot bakgrund av att förtroendet för svenska livsmedel är högt. 80 procent av konsumenterna har stort eller ganska stort förtroende för mat och dryck som säljs i Sverige, enligt en undersökning från Livsmedelsföretagen.
Agneta Dreber välkomnar även diskussionen om tillsatser som både är komplex och omfattande och stundtals onyanserad. Vi håller med henne om detta. Branschen kan göra mer för att nå ut till konsumenterna. Behovet av information är centralt. En annan viktig poäng som görs är att den ökade medvetenhet kring matens kvalitet och egenskaper har manat oss i branschen till att ständigt förbättra våra produkter. Mycket positivt arbete görs men alla livsmedelsaktörer måste tala högre om det.
Vi på Findus tycker att vi är på god väg här. Satsningarna på interaktiva forum såsom detta nyhetsrum, Facebook och Findus blogg har öppnat upp för givande kommunikation och dialog med både våra konsumenter och intressenter. Vi kommer att fortsätta berätta om vår Nollvision för tillsatser, om satsningen på MSC – miljömärkt fisk, om tydligare informationen på våra förpackningar och andra stora och små satsningar. Vi hoppas också att fler och fler i branschen ser värdet av information och dialog. Det vinner alla på, branschen som konsumenterna.
Etiketter: Agneta Dreber, dialog, Livsmedelsföretagen, Märkning, MSC, Nollvision, öppenhet, tillsatser
Hej Elisabeth, berätta gärna vad i debatten som är onyanserat, jag har försökt fått det svaret ett tag, men inte lyckats! Jag har hört påståendet några gånger men ingen har kunnat tala om exakt vad som är onyanserat. Det är ju så att konsumenten är den med plånboken och då bör konsumenten få vara med i debatten om det konsumenten skall stoppa i magen på sig och sina barn!
Vänligen
Camilla Sparring, Matupproret
Hej Camilla,
Vi på Findus menar att nyttan som vissa tillsatser faktiskt har på livsmedel sällan kommer fram i debatten. Konsumenterna är mer upplysta idag och sättet man gör sina matinköp på har ändrats, men ofta dras alla tillsatser över en kam som onödiga eller till och med skadliga, trots att vissa behövs till exempel för att maten ska vara säker eller hållbar. Hoppas detta klargör vad vi menar med onyanserad debatt.
Med vänlig hälsning, Elisabeth Yllfors