De senaste dagarna har två färska undersökningar fått stor uppmärksamhet i medierna. Den ena är Konsumentföreningen i Stockholms undersökning om synen på en rad vanliga myter kring mat. Den andra är Livsmedelsverkets undersökning om hur konsumenter upplever märkningar.
Konsumentföreningens undersökning visar tydligt att myter kring mat är seglivade. De lever vidare under lång tid, trots att de aldrig, eller inte på lång tid varit, grundade i fakta.
Kring fryst mat florerar framförallt myter om produkternas råvaror och näringsinnehåll. Många tror till exempel att vår mat innehåller konserveringsmedel, men eftersom infrysning är en så bra konserveringsmetod i sig så krävs ingenting extra för att maten ska bevaras. Matens näringsinnehåll bibehålls också väldigt bra i frysen och flera undersökningar visar att frysta grönsaker är minst lika näringsrika som färska.
Vi ser det som en av våra viktigaste uppgifter att kontinuerligt och öppet kommunicera om vad våra produkter innehåller. Alla livsmedelsföretag måste enligt lag deklarera innehåll och näringssammansättning på förpackningarna och Livmedelsverkets undersökning visar att dessa uppskattas. Men vi tycker att den förvirring som konsumenterna uttrycker visar att informationsgivningen inte räcker till. Därför vill vi Findus, och flera av våra kollegor i branschen, vara extra tydliga. Texter och egna märkningar, tillsammans med den information som finns i butiker och på Internet är till för att ge konsumenterna största möjliga kunskap maten. Vi har också sett det som nödvändigt att, under en tid framöver, kommunicera inte bara vad våra produkter innehåller utan också vilka ingredienser som tagits bort eller aldrig använts. Andra exempel på hur vi vill öka tryggheten är genom vår Nollvision, där alla kan läsa om vår syn på tillsatser, och den ursprungsmärkning på all vår fisk som vi har sedan hösten 2009.
Mytbildningar och konsumenternas oro är en utmaning för hela vår bransch. Alla aktörer måste ta sitt ansvar i den här frågan. Vi på Findus ser det som en av våra främsta uppgifter att våra konsumenter ska känna sig trygga med våra produkter. Därför är det så viktigt för oss att hela tiden jobba med att informera om vad maten faktiskt innehåller, för att sticka hål på myterna.
Etiketter: fisk, grönsaker, Konsumentföreningen, myter, tillsatser, undersökning